به راه بیاییم تا از راه بیاید

اللهم عجل لولیک الفرج

به راه بیاییم تا از راه بیاید

اللهم عجل لولیک الفرج

به راه بیاییم تا از راه بیاید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
پیوندها

مهدویت - سوال 60

شنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۱، ۰۳:۴۳ ب.ظ

سوال :می خواستم بپرسم که آیا این درست است که بعضی از علما می گویند که امام زمان(عج) به تمام دختران امت محرمند و دلیلشان یکی حدیثی است که می گویند ما اهل بیت از پدر و مادر شما به شما نزدیکتریم ... یا اینکه می فرمایند در حدیثی که ما خالق شما هستیم به اذن خدا ... و می گویند که ائمه(ع) را با ما قیاس نکنید که بگویید چون ما نامحرمیم ائمه(ع) هم نامحرمند مثلا مثل آنجایی که پیامبر(ص) به حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند انت الصلاه انت الصیام لذا در وقایع تاریخی داریم که حضرت علی(ع) در دو سه مورد نمازشان قضا شد ... و یا در آنجایی که پیامبر(ص) به حضرت سلمان فرمودند که برو پیش حضرت زهرا(س) که مشتاق دیدار توست ... و ... موارد دیگر؟

پاسخ :<این پرسش, حاوی نکاتی است که توجه شما را به دقت به آنها جلب می کنیم:

1. این مطالب شما غیرمستند و نادرست است و در هیچ منبع معتبری وجود ندارد. اینکه بعضی از علما می گویند و یک حدیثی است و ... دلیل خوبی برای سوال نیست زیرا هیچ عالم فاضل و دانشمندی چنین حرفی نزده و چنین روایتی نقل نشده است.

2. امامان معصوم(ع) در احکام دینی(قوانین و مقررات شرعی), با همه انسان ها برابر هستند و هیچ فرقی با دیگران در آنها ندارند و حلال و حرام ها, متوجه آنها نیز هست پس در حکم محرم و نامحرم تفاوتی با پیروان خود ندارند و همانند آنها عمل می کنند.

3. وقتی امام می گویند ما اهل بیت از پدر و مادر به شما نزدیکتریم این به معنای لطف, شفقت, مهر و رحمت گسترده تر و فزون تر آنان است یعنی آنان بیشتر از پدر و مادر, ما را دوست می دارند و خیر و صلاح ما را می خواهند و در جهت هدایت, رستگاری و نجات ما دلسوزی می کنند.

4. بر اساس روایاتی, امامان اولی تر از خودمان به ما هستند یعنی آنان اولی تر به اطاعت و یاری هستند و جان و نفس آنان, مقدم بر جان و نفس ما است. این اولویت و تقدم نیز به معنای محرم بودن دختران و زنان نیست بلکه همه باید امام را بر خود مقدم بدانند و از جان خود عزیزتر بدارند و در همه صحنه ها یاور و مطیع او باشند.

5. ذکر این مطلب و چینش آنها, بدون توجه به ابعاد و مفاهیم دقیق آنها, درست نیست و بهتر است از افراط و تفریط در نگرش به امامان معصوم(ع) بپرهیزیم و آنان را همان گونه که خداوند خواسته و معرفی کرده, بپذیریم. ولایت پذیری یعنی قبول امامت و تعالیم و دستورات پیشوایان معصوم و عدم خروج از محدوده هایی که آنان تعیین فرموده اند. بعضی از مطالبی هم که نقل کرده اید, به فرض صحت, یک امر عادی است مثلا اشتیاق حضرت زهرا(س) به جناب سلمان, امری دینی و عادی است(همان طور که بسیاری از زنان معاصر ما به امام خمینی(ره) و حضرت آیت الله خامنه ای, علاقه و اشتیاق دارند.) این هیچ مفهوم و معنای دیگری ندارد و علت آن نیز ایمان و تقوای والای سلمان است به طوری که پیامبر(ص) درباره اش فرمود:  سلمان, از ما اهل بیت است .

  • ۹۱/۱۲/۲۶
  • ۲۸۹ نمایش
  • منتظر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی