به راه بیاییم تا از راه بیاید

اللهم عجل لولیک الفرج

به راه بیاییم تا از راه بیاید

اللهم عجل لولیک الفرج

به راه بیاییم تا از راه بیاید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
پیوندها

مهدویت - سوال 59

شنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۱، ۰۳:۴۲ ب.ظ

سوال :این حدیث که می گوید اگر یک روز از عمر دنیا مانده باشد, آن قدر آن روز طولانی می شود که امام زمان(عج) ظهور می کند, چگونه با بحثهایی که می گویند امام زمان(عج) سالهای طولانی حکومت می کند سازگار است؟ پس بحث رجعت چه می شود؟ اینکه زمینی که به صالحان به ارث می رسد فقط برای یک روز حکومت است و ... ؟

پاسخ :روایت های گوناگون و فراوانی از پیامبر (ص) نقل شده است که می فرماید: والذی بعثنی بالحق بشیراً لولم یبق من الدنیا الا یوم واحد, لطول الله ذلک الیوم حتی یخرج فیه ولدی المهدی, فینزل روح الله عیسی بن مریم فیصلی خلفه, وتشرق الارض بنور ربها, ویبلغ سلطانه المشرق والمغرب  سوگند به خدایی که مرا بحق و بشارت دهنده برانگیخت, اگر از عمر دنیا تنها یک روز باقی مانده باشد, خداوند آن روز را آن قدر طولانی خواهد ساخت تا فرزندم مهدی(عج) در آن روز ظهور کند. آن گاه عیسی بن مریم از آسمان فرود می آید و به امامت او نماز می گزارد و زمین به نور پروردگارش نور باران می گردد و حکومت او به شرق و غرب گیتی گسترش می یابد و زمین و زمان در قلمرو عدالت و قدرت او قرار می گیرد (بحارالانوار, ج51,ص71).

از مجموع روایات رسول مکرم اسلام, چندین نکته مهم و اساسی به دست می آید:

1 _ از این روایات به خوبی روشن می گردد که پیامبر (ص) به منظور تاکیدبر واقعیت ظهور منجی موعود و به جهت تثبیت این حقیقت اساسی و عقیدتی مهدویت , به خدا سوگند یاد می کند و بارها می فرماید: والذی بعثنی بالحق بشیراً و و الذی نفسی بیده و ... .این سوگند ها به منظور استوار ساختن واقعیت ظهور قائم آل محمد(ص) است.

2 _ پیامبر گرامی خدا, به این هم بسنده نمی کند و می فریاد: اگر از عمر دنیا تنها یک روز باقی باشد... و بدین وسیله این واقعیت را مورد تاکید قرار می دهد که این وعده خدا قطعی و شدنی است و هیچ تردیدی در آن روا نیست واگر از عمر جهان یک روز بیشتر باقی نمانده باشد, خداوند آن روز را طولانی می سازد و به طور قطع امام مهدی (عج) ظهور می کند.

این تفسیرها و سوگندها, بیانگر نهایت درجه تاکید بر این موضوع حساس و حیاتی است که در روایات آمده است.

نه اینکه تا روز قیام بناچار یک روز خواهد بود . بر این اساس تاکید فراوان رسول خدا بر این امر, به جهت ایجاد امید و یقین به آینده روشن است که با ظهور یکی از فرزندان رسول خدا (ص) تحقق می یابد و این امری حتمی و ضروری است.

3. از طرف دیگر در روایات فراوانی, نحوه حکومت و حاکمیت حضرت مهدی و مدت حضور ایشان نیز بیان شده است, یعنی در آنها مشخص گردیده که امام یقیناً مدت های زیادی (بین 70 تا 300 سال) بین مردم حضور خواهند داشت و در کنار آنها زندگی خواهند کرد.این تفسیر واقعی و وحیانی از عصر ظهور و مدت حضور امام زمان است .

4. در همین روایتی که از رسول خدا نقل گردیده گویا به اشکال مورد نظر شمانیز پاسخ داده شده است؟ زیرا آن حضرت می فرماید: آن روز چنان طولانی خواهد شد که حضرت مهدی ظهور خواهد نمود و حتی عیسی هم نزول کرده و پشت سر او نماز خواهد خواند. در آن روز امام مهدی (عج) بر دنیا چیره شده و عدل و داد را حاکم خواهد ساخت و ....

در روایتی نیز آمده است که امام مهدی (عج) هفت سال در بین شما خواهد بود که هر سال آن برابر با ده سال شما خواهد بود.

. این گونه نگرش به آینده , نشأت گرفته از قدرت الهی و حاکمیت مطلق او بر زمین و زمان است .شما می دانید که در نیم کره شمالی , مردم گاهی چندین ماه در شب یا روز زندگی می کنند واین امر عجیبی به حساب نمی آید.پس به فرض, اگر یک روز مانده به قیامت امام زمان ظهور فرماید آن روز چنان طولانی خواهد بود که امام همه کارهای اصلاحی خود را انجام خواهد داد. جهت مطالعه بیشتر به این کتاب مراجعه کنید: امام مهدی (از تولد تا ظهور), محمدکاظم قزوینی

  • ۹۱/۱۲/۲۶
  • ۱۸۴۴۶ نمایش
  • منتظر

نظرات (۱)

An NBA exhibition game regardless of who the opponents are is the very essence of meensngleisnass. Hell, regular season games are often little more than an existential exercise. Aside from a team’s place in the standings, the significance of games with a playoff level team are:a) rehearsing for the playoffsb) building confidence for the playoffsEven in the playoffs themselves in the preliminary rounds the idea of revenge takes a back seat to advancing to the next round. I don’t think it’s until you’re in the finals that you really begin to think in terms of revenge.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی