به راه بیاییم تا از راه بیاید

اللهم عجل لولیک الفرج

به راه بیاییم تا از راه بیاید

اللهم عجل لولیک الفرج

به راه بیاییم تا از راه بیاید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
پیوندها

مهدویت - سوال 57

شنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۱، ۰۳:۴۰ ب.ظ

سوال :لطفا فرق بین مهدویت و مهدویون را بفرمائید. آیا اصلا فرقی دارند؟

پاسخ :1. مهدویت

 مهدویت مصدر جعلی مهدی, به معنای مهدی بودن است. در اصطلاح, اعتقاد به ظهور مهدی(عج) را گویند که از جمله معتقدات اصولی مذهب شیعه اثنی عشری است و همان پدید آمدن حکومت عدل جهانی است.

مهدویت یعنی باور به ظهور مردی الهی از خاندان نبی گرامی اسلام در پایان تاریخ که ظلم وفساد وتباهی را از بین می برد و معنویت , عدالت ,خداپرستی و... را در دنیاحاکم می سازد.این بزرگ مرد تاریخ, دوازدهمین حجت الهی و خلیفه رسول الله , حضرت مهدی است.

مهدی موعود امام عصرعلیه السلام فرزند امام حسن عسکری علیه السلام در روز پانزدهم شعبان سال 255 ه . ق (سپیده دم روز جمعه), در شهر سامرا دیده به جهان گشود. مادر او, بانویی به نام ریحانه است که به او نرگس, سوسن و صیقل گفته می شود.

نام او, محمد است که خود پیامبرصلی الله علیه وآله این نام را بر او نهاده و فرموده است : اسم او اسم من است و کنیه او کنیه من  بر این اساس کنیه او, ابوالقاسم است. وی به ابوصالح نیز معروف است. آن حضرت, دارای القاب فراوانی است  از جمله : مهدی, منصور, قائم, حجت (حجت اللَّه), صاحب الامر, بقیةاللَّه, صاحب الزمان و... . حضرت ولی عصر(عج) تا سال 260 ه . ق تحت تربیت و سرپرستی پدر بزرگوارش می زیست و در همان زمان از مردم پنهان نگه داشته می شد و جز خواصّی از شیعیان, کسی با آن حضرت ملاقات نداشت. او از سال 260 ه . ق (مصادف با شهادت پدر گرامی اش امام عسکری علیه السلام) عهده دار منصب والای امامت گردید.

ظهور و قیام او از کنار خانه خدا و شهر مکه آغاز می گردد و به هدایت و راهنمایی انسان ها می پردازد او پس از اتمام حجت با تمامی سرکشان و ستمگران, به مبارزه با آنها می پردازد. حضرت مهدی(عج) ابتدا به تشکیل حکومت جهانی و نصب حاکمان می پردازد. آن گاه شروع به اصلاح جامعه می کند و در این زمینه به رشد و بالندگی فکری و اخلاقی انسان ها همّت می گمارد و زمینه های تعالی و شکوفایی معنوی و مادی جوامع را فراهم می سازد. عمران و آبادانی سراسر زمین را فرا می گیرد و طبیعت خرّم و پر ثمر می شود. ترازوی قسط و عدالت, در جامعه گسترده شده و مساوات و برابری حاکمیت می یابد. رفاه و امنیت و آرامش مردم تأمین و نیازهای مختلف آنان برطرف می شود. آیین یکتاپرستی رایج و دین اسلام در کل جهان گسترش می یابد. معنویت, عقلانیت و عدالت فراگیر می شود و از نورانیت و زیبایی ویژه ای برخوردار می گردد.

2. مهدویون

مهدویون , کلمه عامی است که می تواند مفاهیم و مصادیق مختلفی داشته باشد  از جمله :

 2-1. به همه باورداران و معتقدان به اندیشه مهدویت , می توان مهدویون گفت .

2-2. نام یک هیئت مذهبیدر قم استکه به فعالیتهای مختلف ازجمله درباره امام زمان می پردازد .

3-2. سازمان مهدویون تشکلی اسلامی بود که پس از اینکه سازمان مجاهدین ( منافقین ) خلق به سمت مارکسیسم گرایش پیدا کرد, به وجود آمد. خانواده امیر شاه کرمی از بنیانگذاران این تشکل انقلابی بوده اند که در شکل گیری انقلاب اسلامی در ایران ایفای نقش نمودند و پس از برقراری نظام جمهوری اسلامی به آن پیوستند.

این افراد توانستند در اوج بی اعتمادی که به گروه های مسلحانه پدید آمده بود قدمی برای تحقق انقلاب اسلامی بردارند. جماعت یاد شده پس از تشکیل جمهوری اسلامی به خیل مردم مسلمان پیوستند.

  • ۹۱/۱۲/۲۶
  • ۲۹۵ نمایش
  • منتظر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی