به راه بیاییم تا از راه بیاید

اللهم عجل لولیک الفرج

به راه بیاییم تا از راه بیاید

اللهم عجل لولیک الفرج

به راه بیاییم تا از راه بیاید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
پیوندها

مهدویت - سوال 55

شنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۱، ۰۳:۳۹ ب.ظ

سوال :یاران امام زمان چند نفر مرد و چند نفر زن هستند؟

پاسخ :یک _ تعداد یاران مرد

درباره تعداد لشکریان و یاران امام زمان (عج) روایات گوناگونی در دسترس است. برخی روایات, تعداد آنان را سیصد و سیزده نفر یادآور شده اند و برخی روایات, از ده هزار نفر و بیش تر سخن می گویند.

در اینجا به بعضی از این موارد اشاره می شود:

1 _ نیروهای مخصوص:

یونس پسر ظبیان می گوید: خدمت امام صادق (ع) بودم که ایشان نامی از یاران حضرت قائم به میان آورد و فرمود : آنان سیصد و سیزده تن هستند و هر یک خود را در میان سیصد نفر می بیند (دلائل الامامه ص 320)

امام زین العابدین (ع) می فرماید: آنان که از بستر خود برای یاری امام قائم (عج) ناپدید می شوند, سی صد و سیزده نفر به تعداد اهل بدر هستند که صبح آن شب (صبح روز بعد) در مکه گرد می آیند . ( دلائل الامامه ص 320)

2 _ ارتش مهدی (عج)

ابوبصیر می گوید: مردی از اهالی کوفه, از امام صادق (ع)پرسید: چند نفر با حضرت قائم (عج) قیام می کنند؟ مردم می گویند : همراهان حضرت به تعداد سربازان بدر یعنی سی صد و سیزده نفرند. امام (ع)فرمود: حضرت مهدی ظهور نمی کند مگر با ارتشی قوی و نیرومند و ارتش قدرتمند کم تر از ده هزار نیروی رزمنده نخواهد داشت .

امیر مومنان (ع)می فرماید: مهدی حداقل با لشکر دوازده هزار نفری و حداکثر پانزده هزار نفری ظهور می کند. رعب و ترس از نیروی نظامی او, پیشاپیش سپاهیانش در حرکت است. هیچ دشمنی با ایشان روبه رو نمی شود, جز این که شکست می خورد. آن حضرت و سپاهیانش در راه خدا به سرزنش کسی نمی اندیشند. شعار لشکریانش این است: بمیران, بمیران . (ابن طاووس , ملاحم, ص 65)

3 _ گارد حفاظت:

کعب می گوید: مردی از بنی هاشم, در بیت المقدس منزل می کند. تعداد نیروهای محافظ وی دوازده هزار نفرند و در روایت دیگری می گوید: تعداد محافظان وی سی و شش هزار نفرند و بر سر هر یک از بزرگ راه های منتهی به بیت المقدس, دوازده هزار نفر مستقر می شوند.

دو.یاران زن حضرت مهدی(عج)

برخی از روایات از سیزده زن نام می برند که هنگام ظهور امام , با حضرتش هستند و شاید آنان از کسانی اند که از نیروهای ابتدایی حضرت مهدی می باشند. برخی از روایات نیز عدد زنانی را که به حضرت یاری می رسانند,چهار صد نفر یا هفت هزار و هشتصد نفر ذکر کرده اند و آنان زنانی هستند که پس از قیام, حضرت را همراهی می کنند و در کارها به آن حضرت یاری می رسانند.

در کتاب فتن ابن حماد آمده است, تعداد مؤمنان به هنگام خروج دجال, دوازده هزار مرد و هفتهزار و هفتصد یا هشتصد زن هستند.(فتن, ص151)

امام باقر(ع) می فرماید:  به خدا سوگند! سیصد و اندی نفر(اصحاب خاص مهدی(عج)) خواهند آمد و پنجاه زن در میان آنان است. (الغیبه نعمانی, ص279) مفضل بن عمر می گوید: امام صادق(ع) فرمود: همراه حضرت قائم(عج), سیزده زن هستند  عرض کردم: آنان چه می کنند و چه نقشی دارند؟ فرمود:  زخمی ها را مداوا می کنند و از بیماران پرستاری می نمایند همچنان که همراه رسول خدا(ص) بودند ... . (اثبات الهداه, ج3, ص75)

در برخی از روایات نیز تنها به همراه بودن زنان اکتفا کرده و تعدادشان را ذکر نکرده اند ... .

با توجه به این روایات, روشن می شود که تا هفت-هشت هزار زن در میان لشکریان خواهدند بود که از این تعداد, سیزده تن جز یاران خاص قرار خواهند گرفت.

  • ۹۱/۱۲/۲۶
  • ۳۱۲ نمایش
  • منتظر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی