به راه بیاییم تا از راه بیاید

اللهم عجل لولیک الفرج

به راه بیاییم تا از راه بیاید

اللهم عجل لولیک الفرج

به راه بیاییم تا از راه بیاید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
پیوندها

مهدویت - سوال 54

شنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۱، ۰۳:۳۸ ب.ظ

سوال :می گویند زمانی که امام زمان روحی فداک ظهور می کنند به انتقام مادرشان خواهند آمد, آیا صحیح است و از چه کسانی انتقام می گیرند, ملعونین که سالهاست به درک رفته اند. پس جریان بعد از ظهور چیست؟

پاسخ :ابتدا باید توجه داشت که قیام امام مهدی(عج) برای تامین سعادت انسان است و حکومت مهدوی, حکومت رحمت و هدایت است و با همین اخلاق کریمانه, امام همه را هدایت و سعادتمند می کند. اما بدیهی است که گروهی از انسان ها که ظالم و اهل فسادند, در مقابل هدایت گری امام مقاومت می کنند و بر ظلم و فساد و تباهی خود می افزایند.

اینان ادامه دهندگان راه ستمگران و مفسدان تاریخ و دشمنان حق و حقیقت اند. بی شک حضرت مجبور به مباره با آنها می شود, چنان که از ابتدای بعثت پیامبران چنین بوده و گروهی ازظالمان, به مبارزه با پیامبران برخاسته اند و هر بار پیامبران و امامان را مظلومانه به شهادت رسانده اند. اما این بار خداوند اراده کرده که حق بر باطل و خیر بر شر پیروز گردد و ریشه جور و ستم برچیده شود.از این رو امام زمان(عج) بر ظالمان و متجاوزان حقوق مردم غلبه می کند و آنها را نابود می سازد.

با نابودی اهل فساد و ظلم, انتقام مظلومان تاریخ از ظالمان و گردن کشان گرفته می شود و ستمگران شکست می خورند.

پس یک معنای انتقام خون امام حسین(ع) و حضرت زهرا(س) و دیگر مظلومان, این است که ظالمان دورة ظهور امام مهدی(عج) کشته می شوند و زمین از لوث وجودشان پاک می گردد.

معنای دیگر انتقام از قاتلان ائمه(ع) با رجعت تحقق می یابد. رجعت از عقاید مسلم شیعه است و آن به معنای زنده شدن بعضی از مردگان و بازگشتن به دنیا در دوران حکومت عدل الهی است. بنابراین عقیده, دو گروه از انسان ها به دنیا برمی گردند تا قبل از قیامت, در همین دنیا نیز نتیجه عمل خود را ببینند. دسته اول انسان های بسیار نیک و دسته دیگر انسان های بسیار بد هستند. طبق این عقیده ستم کنندگان به خاندان پیامبر(ص) زنده شده و از آنان انتقام گرفته می شود.

احتمالاً رجعت دو گونه باشد.

1. رجعت خاص که در دوران ظهور اتفاق می افتد و دو مرحلهزمانی دارد: مرحله نخست مقارن با ظهور و قیام امام زمان(عج) اتفاق می افتد و افرادی که در گذشته زندگی می کرده اند, مانند برخی از اصحاب پیامبر(ص) و ائمه(ع) به دنیا باز می گردند و از اصحاب امام زمان می شوند و حضرت را در قیامش یاری می کنند.

مرحله دوم رجعت که زمان بازگشتن ائمه به دنیاست, هنگام رحلت امام زمان(عج) اتفاق می افتد. اولین امامی که با رجعت ایشان, رجعت ائمه آغاز می شود امام حسین(ع) است . بنابر روایات, هنگام رحلت امام زمان(عج) امام حسین(ع) زنده می شود و مراسم به خاکسپاری امام زمان(عج) را عهده دار می شود و سپس حکومت را رهبری میکند و مدت طولانی نیز حکومت می فرماید.

دلیل رجعت آیات و روایات فراوانی است که در منابع دینی ما وجود دارد.

آیات 111 سوره توبه, 157 سوره آل عمران, 56 و 72 سوره بقره و ... نشانگر امکان زنده شدن پس از مرگ است.

اما کیفیت زنده شدن مردگان بر ما معلوم نیست و تبیین امور غیرعادی برای ما امکان ندارد. اما حضرت صادق(ع) در روایتی می فرماید: وقتی زمان ظهور نزدیک شود, درماه جمادی دوم و ده روز از ماه رجب, بارانی می بارد که مردم نظیر آن را ندیده اند و خداوند به سبب آن باران, گوشت و بدن مومنان را می پروراند و انگار می بینیم که خاک های موی سرشان را پاک می کند .(بحارالانوار ج 83, ص 90, ج 94).

البته اصل زنده شدن مردگان توسط حضرت عیسی(ع) به تصریح قرآن انجام شده و چیز محال و غیرممکنی نیست اما کیفیت آن برای ما مجهول است.

در این رابطه این کتاب را مطالعه بفرمایید: مهدویت, پرسش ها و پاسخ ها, جمعی از نویسندگان

  • ۹۱/۱۲/۲۶
  • ۳۱۵ نمایش
  • منتظر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی