به راه بیاییم تا از راه بیاید

اللهم عجل لولیک الفرج

به راه بیاییم تا از راه بیاید

اللهم عجل لولیک الفرج

به راه بیاییم تا از راه بیاید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
پیوندها

مهدویت - سوال 50

شنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۱، ۰۳:۳۵ ب.ظ

سوال :چرا بیشتر یاران حضرت مهدی(عج) مرد هستند و تنها عده محدودی زن در بین آنان حضور دارند؟ این عده کم, چه کاری می توانند انجام دهند؟!

 

پاسخ : نقش زنان در یاری حضرت

 گفتنی است در مواردی که یاری کردن مربوط به حالت جنگ و قیام و جهاد باشد, طبیعی است که مردان باید حضور فعالانه تری داشته باشند چرا که خداوند با توجه به ویژگی های جسمی و روحی زنان و مردان, وظایف و تکالیف را قرار می دهد و ویژگی ها و مشکلات جنگ, به گونه ای است که نه با جسم زن سازگاری دارد و نه با روح او همخوانی, لذا وظیفه جهاد از دوش آنان برداشته شده است, مگر در زمان ضرورت.

 در روایتی هم که به حضور سیزده زن اشاره شده بود, آمده که آنان همان گونه که همراه رسول خدا بودند فعالیت خواهند کرد. جالب این است که این بانوان, از جمله کسانی اند که از دنیا رفته اند و در زمان ظهور باز خواهند گشت و به فعالیت هایی چون مداوای مجروحان و سرپرستی بیماران خواهند پرداخت.

 طبری در دلائل الامامة از امام صادق ع نقل کرده که که این سیزده زن عبارت اند از: قنواء دختر رشید هجری, ام ایمن, حبابه والیه, سمیه, زبیده ام خالد, ام سعید حنفیه, ام خالد جهنیه و... دلائل الامامة, ص 314..

 بر این اساس یاری رساندن زنان به حضرت, تنها منحصر به جبهه جنگ و شهادت نیست, بلکه عرصه های مختلفی چون عرصه فرهنگ, تربیت, اجتماع, و... را نیز در بر می گیرد. حوزه هایی که در آنها میدان یاری برای زنان, حفظ کرامت زن باز است و قطعاً آنان در حکومت حضرت, می توانند در این عرصه ها نقش داشته باشند به عنوان نمونه در زمان فعالیت دجال, عده ای از زنان به یاری او می شتابند و او را تبلیغ می کنند اما در مقابل بانوان مسلمانی قرار دارند که بر ضد دجال فعالیت دارند.

 ابوسعید خدری می گوید: هر جا دجال قصد می کند به آنجا برود, زنی به نام لئیبه (طیتبه), پیش از او خود را به آنجا می رساند و می گوید دجال به سوی شما می آید, از او دوری جویید و از عاقبت کارش برحذر باشید کنزالعمال, ج 14, ص 602 فتن ابن حماء, ص 151..

  • ۹۱/۱۲/۲۶
  • ۲۲۱ نمایش
  • منتظر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی