به راه بیاییم تا از راه بیاید

اللهم عجل لولیک الفرج

به راه بیاییم تا از راه بیاید

اللهم عجل لولیک الفرج

به راه بیاییم تا از راه بیاید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
پیوندها

مهدویت - سوال 49

شنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۱، ۰۳:۳۴ ب.ظ

سوال :مگر امام کاظم(ع) نفرمود تعیین کنندگان وقت (وقت ظهور) دروغ می گویند؟ با این حساب چطور می گویند حضرت حجت(عج) جمعه می آید؟ که اگر در روز شنبه باشیم می توانیم تعیین کنیم که تا 6 روز دیگر ایشان ظهور نمی کنند! پس فرمایش امام کاظم(ع) چه می شود؟

پاسخ :ابتدا باید بدانیم که وقوع ظهور در روز جمعه قطعی نیست اگر چه طبق بعضی از روایات ,ظهور روز جمعه خواهد بود. لکن روایات متعدد معتبر دلالت می کند که قیام حضرت در روز شنبه که مصادف با روز عاشورا است, واقع خواهد شد, (منتخب الاثر, الفصل السادس, الباب التاسع, حدیث 1 تا 7, ص 574 تا 576).

نکته دیگر آنکه این نوع استفاده و تعیین مقطع زمانی, ضرری به کلام امام کاظم نمی زند زیرا وقتی که می گوییم جمعه یا شنبه می آید,زمان خاصی را برای ظهور تعیین نکرده ایم بلکه روز ظهور را وصف زمانی کرده ایم (یعنی ظهور در یک روز شنبه یا جمعه خواهد بود). از آنجایی که ممکن است ما هزاران جمعه یا شنبه داشته باشیم ,این تعیین زمان نیست هر چند بگوییم تا6روز بعد حضرت ظهور نخواهد کرد.آنچه که از آن نهی شده است این است که به طور دقیق زمان ظهور مشخص گردد.

البته همین وصف زمانی نیز از سوی خود معصوم صورت می گیردوآن بیانگر این است که ظهور در یک روز بسیار شریفی مثل جمعه یاشنبه وروز عاشورا خواهد بود.برای مثال از نظر اسلامی جمعه ,عید است وشرافت بسیاری دارد از این جهت مناسبت دارد که ظهور مهدی (ع)که از اشرف حوادث عالم است ,در چنین روز شریفی واقع شود.

علاوه بر اینکه مساله وقوع ظهور در روز جمعه قطعی و تغییر ناپذیر نیست وامکان تغییر آن وجود دارد.

  • ۹۱/۱۲/۲۶
  • ۲۴۶ نمایش
  • منتظر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی