به راه بیاییم تا از راه بیاید

اللهم عجل لولیک الفرج

به راه بیاییم تا از راه بیاید

اللهم عجل لولیک الفرج

به راه بیاییم تا از راه بیاید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
پیوندها

مهدویت - سوال 48

شنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۱، ۰۳:۳۴ ب.ظ

سوال :آیا قرآنی که در دست حضرت مهدی(عج) است با این قرآن تفاوت دارد؟

پاسخ :ادیان آسمانی و کتاب های مقدس آنان, در حقیقت مانند آب زلال و شفافی هستند که از آسمان نازل می گردند و در آغاز مانند صفا و پاکی باران و روشنایی آفتاب هستند

 ولی با تماس افکار منحط جاهلان و دست های آلوده مغرضان و آمیختگی با عادات و خرافات, گاهی چنان تحریف می شوند که جاذبه خود را از دست می دهند. بر این اساس ممکن است اصل کتاب آسمانی, از تحریف مصون بماند ولی آموزه ها و تعالیم آن دگرگون شود و برداشت های نادرست از آن صورت گیرد ... یکی از رسالت های امام زمان (عج) پیراستن اسلام از بدعت ها, برداشت های نادرست و خرافات است و به تعبیر دیگر نوسازی بنای کاخ شکوهمند اسلام است. از این رو در پاره ای از روایات از این نوسازی, به دین جدید و کتاب جدید تعبیر شده است.

امام صادق (ع) می فرماید: هنگامی که قائم خروج کند, امر جدید , کتاب جدید , روش جدید و داوری جدید با خود می آورد . ( اثبات الهداه , ج 7 ص 73)

درباره کتاب جدید , دو گونه می توان توضیح داد که پاسخ سوال شما نیز می باشد:

1 - قرآن اصیل فراموش شده را چنان از زوایای تحریفات معنوی و تفسیرهای نادرست بیرون می کشد که می توان نام کتاب جدید بر آن گذاشت.

در روایات آن حضرت به عنوان دعوت کننده به کتاب الهی و حافظ آن معرفی شده است. پیامبر اکرم (ص) فرمود: قائم از فرزندان من است .مردم را به پیروی من و آیین من وا می دارد و انها را به پروردگارم دعوت می کند . (اثبات الهداه , ج 7 , ص 89)

2 - کتاب جدید, همان قرآنی است که امیرالمومنین (ع) به همان صورت و ترتیب که در 23 سال بر پیامبر نازل شده بود , جمع آوری کرد. امام باقر(ع) می فرماید. هنگامی که قائم آل محمد (ص) قیام می کند , خیمه هایی نصب می کند برای کسانی که قرآن را همان طور که نازل شده , به مردم تعلیم دهند. این مشکل ترین کارهاست , زیرا قرآن به عکس قرآن فعلی جمع آوری شده است .این به معنای تفاوت لفظی و متنی قرآن آن حضرت با قرآن دوران ما نیست.قرآن ایشان برطبق نزول ومشتمل بر توضیحات ومراد واقعی آیات است ودراصل قرآن بودن تفاوتی ندارد.

مصحف علی (ع) به ترتیب نزول آیات نگاشته شده و برخی ازویژگی های آن عبارت بود از :

1- ترتیب دقیق موضوع, بر حسب ترتیب نزول ,

2- ضبط قرائت آن , همان گونه که پیامبر (ص) حرف به حرف ,قرائت کرده بود , 3

- در برداشتن توضیحاتی در حاشیه و ذکر مناسبتی که موجب نزول آیه بوده , مکانی که آیه در آنجا نازل شده , ساعت نزول آن و افرادی که آیه درباره آنان نازل شده است ,

4 - تشریح جوانب عمومی آیات , به گونه ای که به زمان , مکان و شخص معینی اختصاص ندارد و عام و همیشگی است , ( آموزش علوم قرآن , محمد هادی معرفت ,ج 1, ص 349 )

به نظر عده ای از محققان و محدثان شیعه , مصحف علی ( ع ) به عنوان سپرده امامت , به فرزندش امام حسن مجتبی ( ع ) و به تدریج به عنوان میراث امامت , از امامی به امام دیگر منتقل گشته وسرانجام در اختیار امام زمان ( عج ) قرار گرفته است که پس از ظهور خود,آن را به مردم ارایه خواهد فرمود و به طور مسلم , متن و محتوای آن ( منهای ترتیب سور آن ) هیچ تفاوتی با قرآن موجود ندارد, ( تاریخ قرآن ,دکتر رامیار, ص 410 - 413 ) .

  • ۹۱/۱۲/۲۶
  • ۲۱۱ نمایش
  • منتظر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی