به راه بیاییم تا از راه بیاید

اللهم عجل لولیک الفرج

به راه بیاییم تا از راه بیاید

اللهم عجل لولیک الفرج

به راه بیاییم تا از راه بیاید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
پیوندها

مهدویت - سوال 3

چهارشنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۱، ۰۵:۵۳ ب.ظ

سوال :آیا از ظهور امام عصر(عج) تا بر قراری حکومت اسلامی فاصله است؟ دلیل و منبع جواب را لطفا ذکر کنید.

پاسخ :از مجموعه روایات ظهور و قیام امام زمان (عج) استفاده می شود که آن حضرت ظهور و حرکت حق طلبانه خود را این گونه به انجام می رساند:

1 _ خروج از مدینه,

2 _ ورود به مکه و اعلام علنی ظهور,

3 _ ورود به کوفه به همراه لشکر خود و تسخیر پایتخت و قرار دادن آن و اعلام حکومت جهانی,

4 _ ورود به قسطنطنیه و انطاکیه و تسخیر آن,

5 _ حمله به فلسطین اشغالی و همراهی حضرت عیسی (ع) با آن حضرت,

6 _ تسخیر بیت المقدس و نابودی یهودیان و صهیونیسم و کشته شدن دجال .

این قیام به مدت هشت ماه طول می کشد چنان که امام حسین (ع) می فرماید: تضع سیفه علی عاتقه ثمانیه اشهر   او اسلحه خود را به مدت هشت ماه به دوش خواهد داشت (اثبات الهداه, ج 3 , ص 466)

امام زمان (عج) پس از اعلام ظهور در مکه به سوی کوفه حرکت می کند و بعد از فتح آنجا و نبردی سخت با مخالفان مکتب اهل بیت, آنجا را تسخیر می کند و مقر حکومت خود قرار می دهد.

امام باقر (ع) می فرماید: قائم آل محمد بین رکن و مقام ابراهیم در مسجد الحرام _ ظهور می کند و نماز می گزارد. سپس از آنجا بیرون آمده و با یارانش به سوی کوفه حرکت می کند و آنجا مقر او می گردد . (همان, ص 548)

پس از ظهور حضرت مهدی (عج) و گشودن شهرها و کشورهای گوناگون, برخی از شهرها و قبایل به رویارویی با حضرت می پردازند که به وسیله لشکریان امام سرکوب می شوند امام صادق (ع) می فرماید: سیزده شهر و طایفه هستند که مردم آن با حضرت قائم به نبرد می پردازند و حضرت با آنان می جنگد:مردم مکه, مدینه, شام, بنی امیه, بصره, دمنسیان, کردها, و اعراب قبایل بنی ضبه, غنی, باهله, از سرزمین ری (الغیبه نعمانی, ص 299)

با پی ریزی نظام الهی و حکومت جهانی امام عصر (عج) و فروپاشی قدرت های شیطانی, شعله های جنگ فرو می نشیند و دیگر قدرتی باقی نمی ماند که بتواند با ارتش مهدی (عج) به رویارویی برخیزد. از این رو ساز و برگ نظامی در بازارها بدون تقاضا می ماند و در نتیجه ارزان و بی خریدار می شود.

به هر حال از مجموع روایات می توان مراحل ظهور و تشکیل حکومت را چنین معرفی کرد:

1 _ مرحله نخست ظهور و آشکار شدنکه تنها در اراده و علم الهی است.

2 _ مرحله بعد قیام و نهضت به امر الهی و خروج بر ستمگران و مبارزه با دشمنان است.

3 _ مرحله بعدی تثبیت و شکل گیری نهایی حکومت جهانی است.

 همه اینها نیز هشت ماه طول می کشد.

 امام باقر (ع)در تفسیر آیه الذین ان مکنا هم فی الارض ... می فرماید: این آیه به حق آل محمد (ص), حضرت مهدی (عج)و یاران او است که خداوند آنها را مالک شرق و غرب جهان نموده, آیین اسلام را پیروز می کند و بدعت ها و باطل ها را به دست او و یارانش نابود می سازد... تا اینکه از ستم نشانه ای نمی ماند (تفسیر قمی, ج2, ص 87)

پس از استقرار و تثبیت دولت مهدوی, در کوفه, آن حضرت خود به طور مستقیم حاکمان و والیان جهان را با دستورات مهمی به سراسر جهان اعزام خواهد کرد چنان که در روایتی آمده است: مهدی یارانش را به سراسر دنیا گسیل می دارد و به آنان دستور می دهد که عدل و احسان را شیوه خود سازند و آنها را فرمان روایان کشورهای جهان می گرداند و به آنان فرمان می دهد که شهرها را آباد سازند . (یوم الخلاص, ج 2, ص 65)برای مطالعه بیشتر به این کتب رجوع کنید:

1 _ چشم اندازی به حکومت جهانی امام مهدی, نجم الدین طبسی, بوستان کتاب قم

2 _ وقت ظهور نزدیک است, صفایی بوشهری, انتشارات موعود اسلام

  • ۹۱/۱۲/۲۳
  • ۲۷۲ نمایش
  • منتظر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی