به راه بیاییم تا از راه بیاید

اللهم عجل لولیک الفرج

به راه بیاییم تا از راه بیاید

اللهم عجل لولیک الفرج

به راه بیاییم تا از راه بیاید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
پیوندها

مهدویت - سوال 2

چهارشنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۱، ۰۵:۵۰ ب.ظ

سوال :ارتباط حدیث ثقلین با امام مهدی(عج) را کاملا تشریح کنید.

پاسخ :حدیث ثقلین, صحیح است و به تواتر از رسول خدا(ص) نقل شده است و محدثان تمام فرقه های اسلامی, بر صحیح بودن آن اجماع و اتفاق نظر دارند. بر اساس این روایت, رسول خدا(ص) فرمود:  انی تارک فیکم الثقلین, کتاب الله و عترتی اهل بیتی, احدهما اکبر من الآخر و لن یفترقا حتی یردا علی الحوض ...  ای مردم! همانا من دو چیز گران سنگ در میان شما به امانت می گذارم آن دو, کتاب خدا و عترتم, اهل بیتم هستند. این دو هرگز از هم جدا نمی شوند تا بر من در حوض(کوثر) آیند. بر آن دو پیشی نگیرید که هلاک می شوید و بر آنان چیزی نیاموزید زیرا از شما داناترند.

این حدیث به صراحت می گوید:

الف. پیامبر(ص) پس از خود دو جانشین برای هدایت امت باقی گذاشته است: قرآن و اهل بیتش.

ب. هر دو جانشین باقی اند و تا روز قیامت, هرگز از یکدیگر جدا نمی شوند(و وجود, یکی بدون دیگری قابل تصور نیست).

ج. رسول خدا, فرمان داد به آن دو چنگ زنند تا از گمراهی مصون باشند(اطاعت و پیروی کنند).

اگر نکته نخست را به نکته دوم پیوند زنیم, این اصل مهم به دست می آید که در هر زمان حجت و امامی از اهل بیت وجود دارد که هرگز از کتاب خدا جد نمی شود چنانکه ابن حجر در صواعق می گوید:  احادیثی که مردم را بر لزوم تمسک به کتاب واهل بیت دعوت می کند, دلالت دارد بر اینکه هیچ گاه رشته شایستگان اهل بیت تا رو قیامت بریده نخواهد شد همان گونه که قرآن نیز چنین است. از این رو, اهل بیت موجب امان و قرار زمینیان بودند ... .

بدون تردید حدیث دلالت دارد که حجتی از اهل بیت(ع) به عنوان امام مردم, همیشه خواهد بود. برای این حدیث, جز وجود امام مهدی(عج) و تولد و حیات و بقاء و امامتش بر مسلمانان- چنانکه امامیه باور دارد- تفسیر یا مصداقی نخواهد بود.

  • ۹۱/۱۲/۲۳
  • ۲۳۳ نمایش
  • منتظر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی